Pedagogika specjalna lic. – Resocjalizacja z profilaktyką społeczną

Celem specjalności resocjalizacja z profilaktyką społęczną jest przygotowanie studentów w zakresie podejmowania oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób nieprzystosowanych społecznie, jak również działań profilaktycznych we współpracy z przedstawicielami instytucji działającymi w środowisku lokalnym.

 

Absolwent specjalności posiada wiedzę z zakresu:

  • współczesnych tendencji w oddziaływaniach profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym i otwartym,
  • współczesnych teorii uzależnień,
  • specyfiki działań profilaktycznych, zasad budowania różnych rodzajów programów profilaktycznych,
  • zasad budowania resocjalizacyjnych programów penitencjarnych,
  • specyfiki współpracy w obszarze profilaktyki, jak i resocjalizacji z wybranymi instytucjami reprezentującymi środowisko lokalne,
  • narzędzi wsparcia rodzinie zagrożonej,
  • technik mediacji i komunikacji w sytuacji kryzysu.

 

Absolwent specjalności posiada umiejętności:

  • zastosowania wiedzy teoretycznej w sytuacjach praktycznych, związanych z działaniami resocjalizacyjnymi, profilaktycznymi, pomocowymi,
  • rozpoznawania podstawowych zagrożeń społecznych i diagnozy potrzeb wybranych grup społecznych,
  • przygotowania programów profilaktycznych adresowanych do różnych grup odbiorców, w tym do rodziny zagrożonej,
  • tworzenia resocjalizacyjnych programów realizowanych w służbie więziennej,
  • dokonywania oceny działań o charakterze profilaktycznym, pomocowym w kontekście ich celowości i efektywności,
  • wykorzystywania w praktyce narzędzi pracy terapeutycznej w oparciu o podejście skoncentrowane na rozwiązaniach (SFA),
  • praktycznego wykorzystywania technik mediacyjnych i negocjacyjnych w sytuacji kryzysowej.

 

Przedmioty w ramach specjalności:

  • Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji
  • Współczesne teorie uzależnień
  • Wsparcie i pomoc rodzinie zagrożonej
  • Resocjalizacyjne programy penitencjarne
  • Współpraca instytucjonalna w resocjalizacji i profilaktyce
  • Budowanie współczesnych programów profilaktycznych
  • Podejście skoncentrowane na warsztat praktyczny
  • Mediacje i negocjacje w sytuacji kryzysowej