OPIS STUDIÓW:
Kierunek studiów podyplomowych Coaching w edukacji skiero- wany jest do nauczycieli (wszystkich poziomów szkół), wycho- wawców w placówkach edukacyjnych oraz opiekuńczo- wycho- wawczych, doradców zawodowych, konsultantów, opiekunów stażu i innych pracowników sektora poradnictwa, jak również do dyrektorów, kierowników szkoleń i pracowników administracji publicznej w zakresie oświaty oraz osób zainteresowanych roz- wojem osobistym.
Absolwenci studiów podyplomowych poznają praktyczne umie- jętności w zakresie wykorzystania narzędzi coachingowych w pracy w szkole z uczniami na wszystkich poziomach. Wszystkie powyższe obszary są poparte przykładami praktycznymi oraz doskonalone w postaci ćwiczeń warsztatowych i analizy przypad- ków.
Rola nauczyciela to nie tylko tradycyjny proces nauczania, to ogromne wyzwanie polegające na wspieraniu ucznia, motywowa- niu do nauki, a także wspieranie w procesie rozwoju. Nauczyciele chcący sprostać wyzwaniom potrzebują zaopatrzyć się w nowe umiejętności, aby skutecznie poradzić sobie z nowymi wyzwania- mi, jak również mieć wpływ na procesy zachodzące w szkole. Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń w tym praca pisemna oraz realizacja projektu coachingowego.
CZAS TRWANIA:
Razem 180 godzin, (praktyczny i warsztatowy charakter wykładów), metody pracy trenerskiej: wykład, ćwiczenia indy- widualne i grupowe, scenki, case study, testy autodiagnozy, gry kierownicze i kompetencyjne.
PROGRAM:
- Zajęcia integracyjne – trening interpersonalny.
- Istota coachingu – podstawy teoretyczne, proces coachingo- wy, znaczenie i miejsce coachingu w edukacji. Zasady i etykaw coachingu.
- Coaching a inne metody pracy z uczniami – mentoring, tutoring, doradztwo.
- Psychologia w coachingu – teorie osobowości i temperamentu, procesy świadome i nieświadome, analiza transak-cyjna.
- Proces uczenia się – prawa i lewa półkula, style uczenia się, inteligencje wielorakie, motywacja.
- Kompetencje coachingowe nauczyciela – budowanie relacji, komunikacja nauczyciela z uczniem, empatia, przekazywanie informacji zwrotnej.
- Moc języka – czyli jak się wyrażać.
- Przekonania i inteligencja emocjonalna w procesie uczenia się.
- Narzędzia coachinu – praca z przekonaniami, wartościami, ograniczeniami ucznia, rodzica.
- Prowadzenie rozmów z wykorzystaniem coachingu
- Ocenianie kształtujące – jak z niego korzystać.
- Metody prowadzenia lekcji – Kolb, 4Mat.
- Action Learning i coaching grupowy do pracy w klasie.
- Zasady i etyka w pracy coacha.
- Superwizja